tirsdag den 24. februar 2015

Skolen i Athen



Der er en mærkant dybdevirkning med at man kan se hele vejen igennem billedet, og salene i billedet som giver rum. Rummet bliver dannet med forgrunden og at den første sal der snævre sig ind til en gang og længere bagved udmunder igen i en sal og en udgang helt bagved.

Forgrunden bliver dannet med buen der på en måde danner en ramme, mellem grunden er der hvor menneskene er og baggrunden er gangen og udgangen bagved.
Der er overlapning af mennesker, i mellemgrunden, rigtig meget overlapning af mennesker.


Der er modellering af lys og skygge, med bløde overgange mellem egen skygge og refleksioner, (ingen konturlinjer.)  Og slagskygger placerer dem i rummet. Og at alle menneskerne i billedet har egen skygger af lys der er ovenfra kommende og virkelighedstro lys.


Vi har et Centralperspektiv hvilket vil sige at vi ser det forfra (indad-førende linjer der samles i ét forsvindingspunkt) helt ude bag ved personerne i midten.


Socialanalyse

·       Ordet renæssance kommer af det italienske ord "rinascimento" (genfødsel)

·       Læring, viden, mennesket i centrum



Lige før begyndelsen af renæssancen var Italien og resten af Europa plaget af pest, hvilket udmærkede sig både økonomisk og socialt. Specielt de lavere samfundslag blev hårdt ramt af de dårligere tider, med både hungersnød og uro… men i løbet af 1400-tallet flyttede landet sig fremad og ud af den mørke middelalder.

Det var en ny tid med læring og information.

Ny tankegang om, at mennesket også kan skabe nyt både inden for videnskab og kunst.

Maleriet er malet først i 1500-tallet på bestilling af den daværende pave. Han hyrede Raphael og Michelangelo til udsmykke Vatikanet. Michelangelo udførte sin berømte udsmykning af den Sixtinske Kapel, mens Raphael malede "Skolen i Athen" til Pavens arbejdsværelse.

I og med, at viden og information var i centrum på dette tidspunkt inkluderede Raphael adskillige kendte filosoffer og videnskabsmænd i sit billede. De to, hvis identitet, man er sikrest på er Platon og Aristoteles. Men der er andre, hvis identitet, man kun kan gætte på som f.eks. Pythagoras og Michelangelo.



OVERVEJENDE LUKKET. Rammen el. hvælvingen. Fokuserer på hinanden fremfor publikum. Åben: Det er et tredimensionelt billede, og man føler lidt, at man selv er på vej ind i rummet.



Cirkler/ellipser der går igen. Skaber tredimensionel effekt. Gentager sig. Skaber rum. Giver et fokuspunkt.







Den statiske trekant. Den hellige treenighed, harmoni, guddommelighed. Dette er også kendetegnende for renæssancen, som dette maleri er malet i. Trekanten skaber ro. Et helligt sted for læring.









Horisontale og vertikale kompositionslinjer, hvilket giver en statisk effekt.





Det gyldne snit sætter fokus på Aristoteles og Platon.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar